dijous, 6 de setembre de 2007

el tren sotarrat pel centre de Tarragona


Amb molta sorpresa he llegit als mitjans de comunicació que el pla territorial del camp de Tarragona vol que a través d’un túnel el tren arribi a la plaça Imperial Tarraco.
Després vaig llegint que es faria una estació subterrània a la plaça imperial Tarraco amb accessos directes a la URV, a L’Hospital de Joan XXIII i es farien diverses estacions soterrades a Terres Cavades. Torreforta, Bonavista i la Canonja. Conforme vaig llegint la sorpresa inicial es transforma en estupefacció. Pretenen foradar tota Tarragona perquè per sota passi el tren? I arribi la l’imperial Tarraco?. I faran estacions a JoanXXIII, Torreforta, Bonavista, la Canonja i Terres cavades?, a veure, estan parlant dels trens de llarg recorregut, que al arribar a Tarragona faran parades cada 30 segons?, o estan parlant de un Metro?.
No entenc rés, criticaven fa uns anys el projecte de la Façana Marítima perquè deien que era un projecte faraònic i que mai es duria a terme, i ara parlen d’un projecte de foradar tota la ciutat ( no trobaran restes romans en lloc..., ni trobaran pedra dura., el subsòl de Tarragona tots sabem que es molt tou...)
Enfì ja veurem com acaba aquest projecte que tant cofoi ha presentat als mitjans de comunicació el secretari de planificació del departament de polítiques Territorials i obres publiques de la Generalitat de Catalunya sr Oriol Nel.lo.
A tot això ja tinc un embolic a sobre, ja no sé com queda el projecte de la Façana Maritima que l’Alcalde Ballesteros va dir que en sis mesos es desencallaria i que als dos dies de prendre possessió l’Honorable Conseller Joaquim Nadal va dir que el tema estava desencallat i el projecte tiraria endavant, encara que del projecte d’en Bofill rés de rés.
Bé tot plegat, si els socialistes van titllar al projecte d’en Bofill de la façana Marítima, de faraònic, crec que aquest altra projecte encara es més difícil de dur a terme i es podria etiquetar de fantasmagòric, com totes les promeses que fan els socialistes, perquè embolica que fa fort, algú es creu que ara es posaran a perforar tota la ciutat de Tarragona perquè passi el tren per sota?, això es creïble? Això el subsòl de la ciutat ho aguantarà? O ens passarà com al Carmel de Barcelona?.
Deixem passar el temps a veure com queda aquest projecte, que segur que com ha passat en altres casos, d’aquí uns mesos ja ningú en parlarà perquè crec sincerament que es inviable.

14 comentaris:

Maria Teresa ha dit...

Quim,
com dius "visca la fantasmada". No sé si recordaràs que vam parlar que tot plegat constitueix precampanya electoral i que dins d'uns mesos, doncs, el més calent, l'aiguera. Espero que l'oposició els posi "a caldo" i que hi trobin el costat còmic del tema que en té molt!.

Àlex ha dit...

Hola Quim,
Jo també m'he quedat parat quan ho he sentit. La idea que han presentat és la de passar el ferrocarril soterrat per l'interior, no per la línea de costa però això implicaria fer un tunel que foradés la ciutat per complert i l'estació soterrada estaría a la plaça imperial. Tal i com és el subsol a la nostra ciutat no m'extranyaria que la tuneladora trobés tota mena d'antiguetats romanes per allà baix, o potser una altre cova urbana!
Segons he llegit al Diari el Ballesteros diu que és una proposta interessant però que s'ho han de pensar. La ventatja que li troben a aquest nou projecte és que incorpora l'estació al centre de la ciutat i que les obres no implicarien que s'aturés el trànsit de trens a la ciutat. Sembla que la cosa va molt per llarg, jo almenys soc molt esceptic vistes com van les coses a Catalunya. El cas del Carmel és un exemple de com van fallar les coses en una infrastructura que en principi havia de ser del tot segura. Haurem de veure que hi diu l'Ajuntament i que hi diu foment, que és qui té la última paraula si no ho tinc mal entés. Però a mi això em sona a un "cuento xinu". Diuen que al 2026 hauria d'estar acabada però si van canviant de projectes cada dos per tres al 2026 ni hauran començat.

Joan Miquel Carrillo ha dit...

Quim, t'informo que els trens de llarg recorregut a Tarragona seran història a partir de 2010 gràcies a les aventures de Nadal i Pérez. Per això la Generalitat ha configurat la xarxa com si es tractés d'un metro regional.

Jo crec que aquesta proposta es fonamenta en un criteri bastant interessant que és primer la centralitat de l'equipament (per ampliar la capacitat de la població d'accedir a la xarxa) i segon la intermodalitat.

S'hi pot estar d'acord o no, però són criteris. La proposta de la Façana no en tenia cap més enllà del gust estètic (també opinable) de Bofill.

Marc ha dit...

I tot això qui ho pagarà? L’estat espanyol que tant ens estima o ho demanarem tots els tarragonins conjuntament als "Reis Mags d'Orient" per Nadal?

I que farem amb totes les restes romanes que cada dos per tres ens trobarem durant l’execució del túnel? Farem també museus soterrats aprofitant el que es trobi? I la Façana marítima? Ja no interessa guanyar aquest espai tant magnífic per a la ciutat o es faran les dos obres paral•lelament? Per que el Sr. Ballesteros ens va prometre que en sis mesos desencallaria el tema de la façana marítima. Que ens va enganyar, potser? I ara torno al primer de tot, qui ho pagarà tot això?

Tot això sembla tret d’un gag de "Polònia"!

Quina manera de fotre’ns el pel...

Salut!!

Anònim ha dit...

Em pensava que el dia dels Sant Innocents era el 28 de desembre però sembla que govern bipartit ho ha avançat pel setembre.

de la Torre ha dit...

Hola Quim,

No nos engañemos, estaba todo tramado, tanto el Pla Territorial como el retirar la Façana de Bofill.

Anònim ha dit...

De la Torre: Has encertat de ple. Tant de bo la majoria de tarragonins s´adonin tant aviat com tu de les manipulacions del PSC.

Ànims Quim.

Òscar.

Joan Miquel Carrillo ha dit...

Jo no sé si els sociates ho havien tramat tot o no. Però, desenganyeu-vos, el projecte-dibuix de Bofill no s'hagués fet mai. Quin Ministre de Foment hagués invertit més de 300 M€ en una nyapa com la de la façana? Senzillament enterrar una via sense promoure cap millora (fins i tot empitjorant) per a la xarxa de transport?

No feu demagògia, ara heu d'explicar la pasta que li vau pagar al Bofill (1,1 M€) per fer el dibuixet que us va donar la victòria fa 4 anys...

Artur ha dit...

Quanta gent agafa el tren a Tarragona? Si dividim el pressupost del que costaria aquesta inversió estúpida entre el promig de tarragonins que agafen el tren, el resultat és realment esgarrifós. El que volem és tenir trens puntuals, amb horaris amplis i amb millor periodicitat, tal com passa als països desenvolupats.

Crec que tot el problema parteix d'una premisa errònia: "el tren és lleig", i això és rotundament fals. Soterrar una estació és condemnar als viatjers a veure la nostra ciutat groga, rònega, pudenta, que és el que acostuma a passar a les estacions subterrànies. En canvi, és tan bonic que el viatger arribi a Tarragona veient el mar....

Si es vol "acostar" la platja als ciutadans es pot fer de moltes maneres, però no indefectiblement amb el soterrament de les vies, que és una opció tècnicament molt agosarada, per no dir fora de lloc.

El projecte de la façana va ser com l'Estatut. Tothom si va afegir i els partits també. Si fem una anàlisi acurada veurem que tot és un gran muntatge financer però amb poca credibilitat tècnica.

El projecte de l'estació a la plaça Tàrraco és realment patètic i si la façana era faraònic encara tenia un criteri estètic, però la idea ballesteril psocialista és de psiquiàtric.

Quim Amorós ha dit...

Sr Joan Miquel Carrillo, el projecte de la façana marítima del que es va signar un acord amb la Generalitat de Catalunya, i el govern espanyol també hi estava d’acord, Promovia la construcció d’unes vivendes de protecció oficial, i d’altres que feien que el projecte fos viable financerament. I es donava solució al soterrament de la via del tren. Era un projecte que tenia un pla d’actuació, un pressupost i uns termini d’execució.
Aquest nou projecte socialista ni té pla d’actuació, ni té pressupost ni evidentment termini d’execució. I si en Ballesteros el coneixia va enredar a la ciutadania de Tarragona, perquè ell havia donat suport al projecte de la Façana marítima saben que no el portaria a terme, bé ni la façana marítima ni aquest altra, perquè segueixo pensant que només ha sigut un globus sonda de caire electoral de cara a les eleccions generals.
Al post he titllat el projecte de fantasmagòric. I veritablement crec que es una vertadera pressa de pel als Tarragonins, per tot el temps que ens han estat enredant des de les administracions socialistes amb la façana amunt façana avall, per ara sortir amb aquesta fantasmada que el que farà serà aturar tot el que estava en marxa i ara tornar a començar de nou, amb nou estudis, nous projectes etc etc. I passant els anys. Crec que ni jo ni els meus fills veuran cap projecte del tren.

Joan Miquel Carrillo ha dit...

Sr. Amorós,

Una cosa és que el govern de torn digui que hi està d'acord i una altra és que agafi 300 M€ i els posi a sobre de la taula. Per a que se'n faci una idea, desdoblar tot l'Eix Transversal des de Lleida fins a Girona val 750 M€ (nyapa, per cert del govern de CiU, sense que sigui culpa de "Madrit"). Vostè creu que algú posarà 300 M€ per a enterrar una via que li fa nosa?.

Lo del Sr. Bofill no era un PROJECTE, però va costar 1,1 M€.

Lo del Pla Territorial NO ÉS UN PROJECTE CONSTRUCTIU, és un AVANTPROJECTE DE PLA TERRITORIAL. Igual que el POUM no és un projecte constructiu. Però la Façana de Bofill, que sí havia de ser un projecte constructiu, era un dibuix que plasmava una idea.

Per cert, dir que fer habitatges és donar viabilitat financera a un projecte és bastant inexacte.Un projecte serà viable quan ho sigui per si mateix. Requalificar terrenys és un extraordinari bastant "chusquero", per entendre'ns, això ho sabria fer qualsevol, la gràcia de fer un projecte viable és que ho sigui per sí mateix.

A vostè li pot semblar una presa de pèl, però a molts ens ho va semblar la famosa carpa de la Rambla a 4 dies de les eleccions.

I, per cert, si no li agrada el Pla, té 3 mesos ara per fer-hi suggerències abans de l'Aprovació inicial, així, que no dubti en aprofitar aquesta oportunitat que l'ordenament legal li dón i que avui en dia no és tan fàcil de rebre a Tgn.

El Capità Tarragona ha dit...

El que ens faltava és el "metro a Tarragona"... Si la EMT ja va com va... imaginem un diga-li "metro", diga-li "tren"... Diga-li XAPUSSA.

Salut!

turbo (...i què?) ha dit...

Diguem-ne que si el transport públic no és eficaç, l'opinió del ciutadà és palpable. S'han d'estudiar molts projectes abans si es vol que la cosa surti bé, ja que el ciutadà vol eficiència del servei i una bona administració, a més, ha de buscar eficiència econòmica (i ecològica).

Anònim ha dit...

Aquesta idea fa patir més què el metro de Palma.